måndag 14 februari 2011

Hundarna tränade inomhus

Brrrr så kallt det är ute idag. Efter att ha gått en lång runda med hundarna så stängde jag in Valle i vardagsrummet. Detta för att jag skulle träna Rossi att gå upp i korgen.

Jag började med att så fort Rossi tittade på korgen så klickade jag och gav honom godis, detta gjorde jag några gånger och sedan krävde jag att han skulle sätta en tass i korgen innan klicket och godiset kom. Efter ca fem minuter tog vi en kort paus. När vi sedan började igen så ville Rossi inte släppa blicken från mig utan backade istället upp i korgen, så klart blev det klick och godis eftersom han gjorde vad jag ville, sedan blev det många repetitioner innan vi avslutade. Vi tränade i ca 15 min och imorgon kommer vi att fortsätta träningen.
Rossi blev placerad i buren för att jag skulle träna Valle nu.

Valles träning bestod av att nudda apportbocken. Jag började klicka när Valle tittade på apportbocken. Efter några gånger kom där inget klick förrän han närmade sig apporten. Efter ca 10 minuter så pausade vi en liten stund. När vi sedan började igen så gjorde Valle all,t till att börja med, förutom att nudda apporten. han satte sig, lade sig, satte sig igen, tittade på mig länge och gick runt mig. Sedan såg man på honom att han kom på att om han nuddade apporten då kom klick och godis. Duktig hund!!!

Jag tycker det är bra att lära hundarna nya saker inomhus, detta för att det inte finns andra störningar och för att de är i sin trygga miljö. När de sedan kan detta inomhus så flyttar jag ut träningen. Det är en tydlig skillnad mellan Valle och Rossi när det gäller klickerträning. Det märks att Valle är mer tränad än Rossi. Valle lär sig snabbare och tänker ut snabbare än vad Rossi gör, men Rossi är ju inte så gammal än så han kommer säkert att bli lika duktig som Valle.

Nu kommer Anders hem så nu ska vi äta en god middag och sedan lite efterrätt.

2 kommentarer:

  1. Heja Nina! Det är du som är duktig, hundarna är ett resultat av ditt jobb! Kämpa vidare!

    SvaraRadera
  2. Det går bra att klicka karlar också!!!

    SvaraRadera